نخستین جشنواره منطقه‌ای آواها و نواهای محلی با شرکت گروه‌هایی از استان‌های  فارس، یزد، کرمان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان، در روزهای 15 و 16 بهمن، در یزد برگزار شد.

 فرید الهامی که به عنوان عضو هیئت داوران در این جشنواره حضور داشت  تخصص در موسیقی محلی را امری ضروری دانست{jcomments on}

وی همچنین استقبال بی‌نظیر مردم ابرکوه از برگزاری این جشنواره و شرکت کردن گروه های قوی را نشانه وجود ظرفیت ها و قابلیت‌های بسیار در این زمینه دانست؛

 
خلاصه ای از صحبتهای فرید الهامی پیرامون این جشنواره:

ابرکوه و استان‌های همجوار آن در موسیقی محلی بسیار غنی هستند و ابرکوه با برگزاری این جشنواره نشان داد که با تعامل با این استان‌ها می‌تواند زمینه ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره را برای اجرای گسترده‌تر این برنامه فراهم کند.

موسیقی محلی در واقع تشکیل دهنده ردیف موسیقی ایرانی است و تمام دستگاه های موسیفی سنتی برگرفته از موسیقی محلی و مقامی است.

 باید برای احیای موسیقی‌های اصیل ایران تلاش کرد و این امر مستلزم آن است که محلی در تهران برای شناسایی این گروه‌ها و کار تخصصی و آموزش علاقمندان تأسیس شود.

موسیقی ایران تاریخ چند هزار ساله دارد و در کتیبه‌هایی که از آن دوران به دست آمده است، نقش‌هایی از موسیقی دیده می‌شود.

در اروپا به موسیقی به عنوان ابزار مفید فرهنگی نگاه میشود ولی ما با وجود داشتن ظرفیت‌های بسیار در این زمینه، توجه چندانی به این پتانسیل‌ها نداریم.

باید زمینه و بستر توجه و شنیده شدن آواها و نواهای محلی را فراهم آورد تا به جای آن، موسیقی‌هایی که هویتی در کشور ما ندارند، جایگزین نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *