139402271551409895319253

با توجه به این که “درفش کاویانی” اثری حماسی است ,آثار حماسی باید دارای چه ویژگی هایی باشند؟

 

آثاری که در زمینه موسیقی حماسی هستند باید هم از لحاظ لحن ملودی و هم آواز به صورت حماسی باشند؛ که این موضوع در آلبوم “درفش کاویانی” کاملآ رعایت گردیده است.

 

بخش حائز اهمیت این اثر, آشنایی خواننده با موسیقی حماسی ست که خوشبختانه استاد ناظری به دلیل شناخت عمیق بر موسیقی مقامی و کردی و همچنین آشنایی با فرهنگ شاهنامه , زورخانه و نقالی دارای لحن حماسی هستند.

 

این آلبوم در دو بخش صوتی و تصویری است, از ویژگی های این دو بخش بفرمایید.

 

در بخش صوتی شروع این اثر با آوای هوره و مور (آوای گات های ایرانیان باستان) که قدمت چند هزار ساله دارد می باشد که تقریبآ رو به فراموشی هم بود. پس از آن پادشاهی ضحاک و تولد فریدون ، ضحاک در جستجوی فریدون ، بعد کاوه آهنگر و در پایان درفش کاویانی و زوال ضحاک .

 

در بخش تصویر هم از مقام سارو خوانی استفاده گردیده شده که نوعی نیایش است.از به نام خداوند جان و خرد آغاز می شود و تا آن جا که ضحاک پدر خود را نابود می کند و بر تخت می نشیند. پایان بخش تصویری تلفیقی از مقام جلوشاهی سحری , باستانی و گوران است که پس از آنکه فریدون بر مقام پادشاهی می نشیند این مقام در تیتراژ پایانی پخش می شود. کارگردان بخش تصویر دوست خوبم آقای اهورا ذوالنور و نقال و نویسنده طومار خانم سارا عباس پور هستند.

چندین ماه قبل از این که این پروژه کلید بخورد نوع لباس ها ، دکور ، رنگهای مورد استفاده مشخص شده بود.طراحی لباس ها نزدیک به شبیه به پوششی است که ایران باستان داشته اند..لباس ها دارای شال هستند که بر روی آن سرو نماد آزادی و دور گردن نماد جنگاوری ایرانیان باستان است.

 

در قسمت تیتراژ از خط نقاشی های خانم “مهدیه ولی زاده ” و در بخش هایی از کل پروژه از نقاشی های سیاه قلم آقای خزایی استفاده شده است.

 

این اثر دقیقآ مانند یک فیلم سینمایی دکوپاژ شده و همچنین انیمیشن در این اثر استفاده گردیده است و با بیش از سی عدد دوربین به مدت 8 ماه فیلمبرداری و تدوین شد و حدود هشت سال کل پروژه طول کشید و از 19 اردیبهشت تا 1 خرداد طی مراسم های مختلف معرفی می شود.

 

تمام بخش ها به صورت شاهنامه خوانی هستند؟

 

شاید لفظ تصنیف خوب نباشد اما چون به صورت عمومی است باید گفت در 4 بخش تصنیف وجود دارد . از مقام های تنبور ، شاهنامه خوانی تلفیق شده با مقام استفاده گردیده است. موسیقی مقامی قسمت عمده این اثر را تشکیل می دهد.

 

یکی دیگر از ویژگی های این کار استفاده از ضرب زورخانه است.سازبندی کار بر پایه تنبور به همراهی کمانچه ، عود ، دیوان ، سازهای ابداعی کوبه ای ساخته آقای صفری ، دف و چنگ است.

 

در این اثر سعید نایب محمدی , یونس پاکنژاد, فرنود الهامی و فرهاد صفری با همراهی بنده به هنرنمایی پرداخته اند.

 

مراسم هایی هم در جهت بزرگداشت فردوسی در سراسر ایران از جمله در دانشگاه تهران ، برج میلاد و شهر های مختلف همچون ساری ، کرمان ، شیراز و… انجام می شود.

 

این اثر توسط موسسه پارسه سروش فردوسی تولید و تهیه شد.

 

با توجه به مدت زمان طولانی برای آهنگسازی این اثر, در حال حاضر پس از تکمیل پروژه چه احساسی دارید؟

 

احساسی که دارم قابل بیان نیست.

 

 

منبع : موسیقی موج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *